Het volgende komt je vast bekend voor: je checkt in op het resort dat je hebt geboekt en je ziet het bubbelbad, gevuld met een zeskoppige familie. Of je wilt een foto maken bij de toren van Pisa en ziet mensen een half uur lang poses aannemen, waarbij ze zogenaamd de toren ondersteunen. Juist ja, we hebben het over mega irritante reizigers.
1. De klagende reiziger
Klant is koning zeggen ze, maar sommige overambitieuze reizigers gaan wel erg ver. Bijvoorbeeld de klant die aan de servicebalie van de airline eist dat hij een voucher krijgt, omdat hij niet kon slapen tijdens de vlucht door luidruchtige medepassagiers. Of de hotelgast die klaagt over het bed die niet groot genoeg is. Oké, soms zijn klachten gegrond, maar in al die tijd dat men probeert zijn zin te krijgen, had hij al lekker bij het zwembad met een cocktail kunnen zitten.
2. De zwembad- en bubbelbadkampeerder
Je hebt van die gasten die uren in het zwembad van het hotel hangen of veel te lang in het bubbelblad blijven zitten. Compleet ongegeneerd, terwijl het bord met “Niet langer dan twintig minuten in het bubbelbad” wordt genegeerd. Oh ja, hier horen ook de mensen bij die voor vijf anderen strandstoelen bezet houden.
3. De zweverige backpacker
Vakanties om jezelf te (her)vinden? Niets mis mee, zolang het geen extreme vormen aanneemt. Lees: spirituele zoektocht-blogs starten, mensen die zichzelf een Boeddhistennaam geven of een tattoo nemen met Chinese tekens, terwijl ze zelf niet begrijpen wat er staat.
4. De Facebooker die overal incheckt
De reiziger die overal, maar dan ook echt óveral incheckt: op luchthavens, in restaurants, op het strand, in een willekeurige straat op reis, bij toiletten. Kortom, overal waar hij 3G heeft.
5. De probleempassagier
Je weet nooit welke veeleisende passagier dit keer naast je komt zitten in het vliegtuig. De man met kinkhoest, de oma bij het raam met een overactieve blaas, de praatgrage dame, of de jongeman die alle ruimte voor zich wil nemen.
6. De hyperactieve afdinger
In sommige landen is afdingen op de markt een veelvoorkomend ritueel. Iedereen doet het. Maar er zijn ook mensen die het onderhandelen een beetje té veel eigen maken met bijkomende krankzinnige felheid. Het is een eigenschap die je over het algemeen niet zou associëren met een man die handgesneden klompen wil kopen.
7. Saai gezelschap
Hoe belangrijk het besluit wie jouw reispartner wordt is, kan niet genoeg worden benadrukt. Zeker als je daarna met die saaie vriendin op vakantie bent, die niks wil zien, want ze wil liever luieren bij het zwembad. Als je uiteindelijk wél buiten het hotel belandt, dan is het enthousiasme ver te zoeken.
8. De allesweter
Voordat Mr. of Mrs. Know It All op reis gaat, is alles al tot in de puntjes onderzocht. Daarom zal hij je maar al te graag vertellen – of je het nou wilt horen of niet – over de historie van de Sagrada Familia en wat je kunt verwachten als je naar Vaticaanstad gaat.
9. De reizigers die de kinderen overal mee naartoe nemen
Tijdens veel vakanties struikel je in restaurants over kinderen. Hoor je ze schreeuwen in een museum of zie je kleine kinderen knock-out in hun buggy tijdens een concert. Je zou denken dat ze beter in bed zouden kunnen liggen.
10. De overvriendelijke mensen
Bestaat er zoiets als extreem vriendelijk? Ja. Om precies te zijn: de overdreven vriendelijke reizigers die jouw persoonlijke ruimte doorbreken met hun aanwezigheid, maar al te nieuwsgierig zijn naar jouw levensverhaal en verwachten dat jij ook naar hun levensverhaal zal vragen. Je vindt deze reizigers vooral op cruiseschepen, in hotelbars en bij ontbijttafels in B&B’s.