Bij het begin van het nieuwe jaar wierpen de specialisten hun blik op de nieuwste vakantietrends en hoe we volgens hen zullen reizen in 2015.
Cherry LAB is een Amsterdams bureau dat onderzoek doet naar vakantietrends en dat dagelijks op zoek gaat naar wat er reilt en zeilt onder reizigers, op sociale media en in de gehele reisbranche. Volgens hen zijn dit de 10 vakantietrends!
Blind breaks
Een ‘blind break’ is een vakantie die je boekt zonder de bestemming ervan op voorhand te weten. Deze verrassingsreizen vragen de mensen om uit hun comfortzone te komen.
In 2015 zal de blind break steeds vaker in het assortiment van reisaanbieders voorkomen. Bij KLM bestaat er al zoiets als ‘Monday Mystery Tickets’, waarbij je naar vijf geheime bestemmingen kan vliegen. Sommige maatschappijen werken ook met thema’s zoals ‘city tripping’, ‘manly’ of ‘girls only’, zodat je enkel de aard van je reis kent, maar niet weet waar je uiteindelijk terecht komt.
Connect with locals
In 2014 was het een trend om te logeren bij de lokale bevolking, maar in 2015 zullen reizigers volgens reistrendwatcher Tessa aan de Stegge een stapje verder gaan. We zullen ons onderdompelen in de levensstijl van de locals en zo authentieke ervaringen opdoen. Reizigers verbinden zich met de lokale bevolking door samen te fietsen, religieuze ceremonies bij te wonen of kookworkshops te volgen.
Foodcations
In 2015 zal het ‘foodtourism’ uitgroeien tot een ervaring waarbij er samen met de lokale bevolking gekookt en gegeten wordt en waarbij het bereiden van lokale gerechten leidt tot verbroedering. Via EatWith, Bookalokal en Feastly kan je lid worden van een community die mensen verbindt door eten en drinken.
Outdoor wordt extreem
Volgens Cherry Picker zal er dit jaar een groeiend verlangen zijn naar spanning en uitdaging tijdens de vakantie. Onder het motto dat alles mogelijk is gaan reizigers hun fysieke grenzen verlengen en zich wagen aan ruige expedities, bergbeklimmingen en zwemsessies met krokodillen.
Under-the-radar bestemmingen
De ervaren reizigers zullen in 2015 naar bestemmingen gaan die nog niet bekend zijn bij het grote publiek. Er is steeds meer interesse in minder opvallende of onbekende bestemmingen, de zogenaamde ‘under-the-radar’-bestemmingen, zoals Oeganda, Slovenië, IJsland, Zuid-Korea of Bilbao.
Healthy trips
We willen ook op vakantie fit en gezond zijn en daarom worden er steeds vaker ‘healthy trips’ aangeboden. In 2015 zullen mensen kiezen voor yogareizen op Bali of zullen we reizen naar New York om de marathon te lopen.
In Zweden bestaat er al zoiets als psychologische sessies op de achterbank van een taxi, om de mentale gezondheid te bevorderen. Ook gezonde voeding wordt een must tijdens reizen. Zo biedt luchtvaartmaatschappij Virgin America een ‘protein box’ om ook op het vliegtuig gezond te eten.
Millennians
Millennians zijn de mensen die geboren zijn tussen de jaren ’80 en de jaren nul. Deze groep zoekt en deel zijn reisinspiratie online, op platforms, beoordelingssites en sociale media. Ook op vakantie zijn ze in de weer met hun smartphone of tablet om de beste reistips te vinden en te delen met anderen.
Hipster dad gaat op reis
Steeds meer mannen en vaders gaan hun professionele carrière wat afbouwen om er met de kinderen alleen op uit te trekken. In 2015 zullen niet de moeders maar wel de vaders met de kids een reisje maken naar de Wadden, Disneyland Parijs of een skibestemming.
Solo traveling
De trendwatchers zien een groeiende populariteit van het alleen op vakantie gaan, zelfs bij zij die geen single zijn. Tussen 2011 en 2014 is er een stijging van 64 procent geweest wat betreft de boekingen van solo vakanties. Mensen die alleen op reis gaan, willen nieuwe mensen ontmoeten en ervaringen opdoen. Op platforms zoals TripTogether.com kan je andere alleenreizigers opzoeken en bijvoorbeeld een kamer met hen delen.
#Braggie
Een ‘braggie’ is een foto die je onmiddellijk na aankomst op je bestemming neemt en deelt via sociale media. De bedoeling daarvan is om wat op te scheppen of te ‘braggen’. Sommige hotels en accommodaties geven zelfs beloningen aan gasten die het snelst een ‘braggie’ op sociale media delen.
Meer weten over Cherry LAB, kijk dan op hun site.