Stel, je hebt een vakantie of losse vliegticket geboekt, maar ineens hoor je dat de luchtvaartmaatschappij waarmee er gevlogen zou worden failliet is. Diezelfde gedachte komt aan de orde als een airline uitstel van betaling heeft aangevraagd, zoals Airberlin eergisteren bekend maakte. Wat dan? Waar heb je recht op en bij wie moet je aankloppen voor een oplossing?
Schadeloos stellen
Vliegtickets zijn op verschillende manieren te boeken. Wie een vliegticket heeft gekocht als onderdeel van een pakketreis moet zich wenden tot het reisbureau of de reisorganisatie, waar de boeking is ondergebracht. De reisorganisatie moet een alternatieve vlucht aanbieden of de klant schadeloos stellen.
Curator
Wie een los ticket heeft gekocht bij de airline zelf, via een reisbureau of een ticketsite, moet zich schriftelijk wenden tot de curator in de hoop iets van zijn geld terug te kunnen krijgen.
Vliegticketverzekering
Sommige reisbureaus en online ticketverkopers bieden als extra optie een vliegticketverzekering, waarbij de klant voor enkele euro’s beschermd is in het geval dat de luchtvaartmaatschappij failliet gaat. Zij moeten contact opnemen met de ticketverkoper om op die garantie aanspraak te maken.
Bron: Consumentenbond