De Duitse hoofdstad Berlijn wil even fietsvriendelijk worden zoals het Nederlandse Amsterdam en het Deense Kopenhagen. Er zijn plannen om de een zogenaamde ‘Radbahn’ doorheen de stad te laten lopen, een grotendeels overdekte fietsroute van negen kilometer lang.
Oude U-Bahn
Het grote voordeel is dat het bouwwerk er al voor een groot deel staat. Architecten willen immers gewoon de onderkant van de 120 jaar oude U-Bahn Linie 1 gebruiken. Dat is een van de meest iconische metrolijnen in de stad waarvan tot voor kort zag niemand het potentieel inzag van de beschikbare ruimte eronder. Daardoor zit de stad met een groot braakliggend terrein waar af en toe auto’s geparkeerd staan.
Sneeuwvrije fietsroute
Mits een paar slimme interventies zou de constructie uiterst geschikt zijn als regen- en sneeuwvrije fietsroute. Maar er is meer: langs het traject zouden cafeetjes moeten komen om uit te rusten en fietswinkels om allerlei mankementen aan je tweewieler snel op te lossen. De bodem van de route zou uit drukgevoelig materiaal moeten bestaan om stoom op te wekken zodat die duurzaam kan verlicht worden.
Verbonden met metro
Als de plannen concreet worden, kan hier een fietsweg worden aangelegd die gaat van het metrostation Zoologischer Garten in het Westen tot aan de Warschauer Straße in het oosten. Dat betekent dat de districten Charlottenburg, Schöneberg, Kreuzberg en Friedrichshain met elkaar zouden verbonden worden. Extra voordeel: fietsers zullen makkelijk kunnen switchen tussen vervoersmiddelen omdat ze verschillende (metro)stations passeren.
Amsterdam & Kopenhagen
Op de officiële site van het project staat dat de stad een voorbeeld wil nemen aan het fietsvriendelijke Kopenhagen en Amsterdam. ‘Dankzij de Radbahn zullen inwoners van Berlijn ontdekken hoe leuk het kan zijn om zich duurzaam te verplaatsen door de stad, zonder last te ondervinden van het zware, gemotoriseerde verkeer’, staat er te lezen.
De fietsroute is voorlopig maar een idee maar in politieke kringen wordt het voorstel alvast enthousiast onthaald. Het concept won dit jaar ook al de Bundespreis Ecodesign-prijs omdat het interessant is voor het milieu.