Spanje is een favoriete toeristische bestemming van veel reizigers uit andere Europese landen en enkele jaren geleden, toen de toeristensector nog enorm leek te kunnen groeien, besloot de regering van het land te investeren in meer luchthavens. Maar men sloeg daarin zodanig door dat er wel heel erg veel vliegvelden uit de grond werden gestampt. Veel van deze luchthavens blijken nu echter vaak door minder dan 100.000 passagiers per jaar te worden gebruikt.
Toen recent de overheidsuitgaven, in het kader van de financiële ellende waarin het land is terechtgekomen, eens nader werden bekeken bleken bijvoorbeeld 30 van de 47 door de staat gerunde luchthavens minder dan 100.000 reizigers per jaar te vervoeren. Dergelijke geringe aantallen reizigers maken dat de exploitatie van de luchthavens natuurlijk nooit rendabel kan zijn.
Volgens de Daily Telegraph is er zelfs een luchthaven – Badajoz, vlakbij de Portugese grens – waarvandaan de laatste commerciële vlucht in januari heeft plaatsgevonden.
Een andere in Huesca, in de buurt van de Pyreneeën, is bijvoorbeeld het hele jaar door geopend – compleet met restaurants – terwijl er eigenlijk alleen maar echt dagelijkse vluchten plaatsvinden in de loop van de wintermaanden, wanneer men er komt om te skiën.
Kapitaalsvernietiging
Het ministerie van Industrie werkt er nu samen met AENA, de Spaanse vereniging van luchthavens aan om de openingstijden zodanig te verminderen, dat de luchthavens niet helemaal gesloten hoeven te worden, hetgeen een enorme kapitaalsvernietiging zou betekenen.
Ook wordt er aan gedacht het personeelsbestand zodanig te verminderen dat er op deze wijze substantieel bezuinigd kan worden. Maar in het allerdonkerste scenario, en zeker wanneer de passagiersaantallen niet omhoog gaan, zou het wel eens zo kunnen zijn, dat een fors deel van de 30 luchthavens de deuren zal moeten sluiten.