We zijn er allemaal schuldig aan. Van zodra we ergens op een idyllisch oord vertoeven, posten we de meest jaloersmakende foto’s op sociale media. Best irritant voor die collega’s die nog weken of maanden achter hun bureau moeten doorbrengen. Maar volgens de wetenschap is er een verklaring waarom we het doen en is het zelfs niet zo ongezond.
Opscheppen
Vakantiegangers die opscheppen over hun exotische avonturen zouden volgens onderzoekers positiever door het leven gaan. Niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Bovendien halen ze het genoegen uit drie fasen. Ze worden vrolijk van de planning vooraf, dan krijgen ze een geluksgevoel van de ervaring ter plekke, tot slot denken ze vol genegenheid terug aan alle herinneringen die ze toen hebben gemaakt.
De ervaring telt
Over de herinneringsfase werd ook een studie gedaan door enkele psychologen aan de Cornell University. Ze vergeleken mensen die veel over hun vakantie praten, zij die het voor zich hielden en zij die vooral materiële zaken kochten. Wat bleek? Materiële aankopen raakten snel op de achtergrond door gewenning.
Geluksmoment
De groep die sprak over hun vakantie was dan weer het gelukkigst want zij hielden de reis in leven door de herinneringen. De toeristen die hun ervaringen niet deelden, zagen het ‘geluksmoment’ het snelste vervagen . Wetenschappers vinden het dus juist positief om foto’s met andere te delen.
Bron: Metro