Nederlanders gaan vaker alleen óf juist met de hele familie op vakantie en singles kiezen vaker voor een vakantie op een camping. Dat blijkt uit data van het reviewplatform Zoover over het volledige jaar 2016. Er zijn significante verschillen zichtbaar op het gebied van reisgezelschap en accommodatie keuze.
Bij het tot stand komen van de resultaten is er gekeken naar meer dan driehonderdduizend reviews en het zoekgedrag van de miljoenen bezoekers over het volledige jaar 2016 in vergelijking met het jaar 2015.
Multigeneratievakanties in de lift
Er is een duidelijke verandering zichtbaar in de keuze voor het type reisgezelschap. De populariteit in singlereizen groeit nog steeds. In vergelijking met 2015 is een groei zichtbaar van 42% in het aantal reviews van singles. Een verklaring voor deze toename is, is dat de drempel een stuk lager ligt. Single reizen is nu ook gericht op het ontmoeten van nieuwe mensen en vrienden en niet op het ontmoeten van nieuwe liefdes.
Vriendenvakantie
Ook is een vriendenvakantie populairder (+28%). Een opvallende trend is reizen met groepen (+ 25%). Dit betreft steeds vaker de multigeneratievakantie. Dit houdt in dat de ouders met hun kinderen én de kleinkinderen samen op vakantie gaan. De reden hiervan is dat mensen het steeds drukker krijgen en er weinig tijd is voor én met elkaar. Een multigeneratievakantie vormt hiervoor de ideale oplossing. Door de groei in multigeneratievakanties is er slechts een lichte groei te zien in vakanties met gezinnen met jonge en oudere kinderen.
Singles steeds vaker naar camping en gezin naar vakantiepark
Singles kiezen steeds vaker voor een camping. In 2016 werden er door singles 53% meer reviews geschreven over campings in vergelijking met het volledige jaar 2015. Ook de categorie ‘groepen’ reviewen veel vaker een camping. In vergelijking met 2015 is er een groei te zien van 51%. Gezinnen met jonge en oudere kinderen reviewen vaker een vakantiepark. Voor gezinnen met jonge kinderen is een groei te zien van 28% en voor gezinnen met oudere kinderen betreft het 21%.