Uit een onderzoek is gebleken dat Nederlanders, social media vooral gebruiken om negatieve reiservaringen te delen.
World Ticket Center vroeg aan 650 reizigers: ‘Hoe deelt u uw reiservaringen?’. Een groot deel (78%) gaf aan belevenissen en reiservaringen op internet te delen.
De overige 22% van de respondenten deelt reiservaringen offline, oftewel mondeling, met vrienden, familie of kennissen. De meest gebruikte internetkanalen zijn Reisblogs (28%), vakantiebeoordelingssites (23%), websites in eigen beheer (19%), internetfora (16%) en social media kanalen (14%).
Positieve ervaringen ontbreken
Hoewel het gebruik van social media de afgelopen jaren aanzienlijk is toegenomen wordt het nog relatief weinig ingezet als reiservaringsplatform. Opmerkelijk is dat het onderzoek aantoont dat voornamelijk positieve ervaringen blijken te ontbreken op social media kanalen. Maar liefst 81% geeft aan zijn/haar beklag te doen via social media en dat terwijl maar 19% aangeeft positieve berichten te plaatsen.
Daar waar Reisblogs het platform zijn voor positieve reiservaringen en belevenissen, worden de social media kanalen als Twitter en Facebook volgens het onderzoek het meest ingezet bij negatieve ervaringen met de reisorganisatie, accommodatie of luchtvaartmaatschappij.