Nederlanders waarderen hun vakantie van de afgelopen zomer hoog. Met gemiddeld een 8,1 scoort de zomervakantie 2012 hoger dan die in 2011. Toen waardeerden we de zomervakantie nog met een 7,8. In 2010 gaf Nederland gemiddeld een 7,9 voor z’n vakantie. Dit blijkt uit panelonderzoek gehouden onder ruim 1800 vakantiegangers en een analyse op ruim 500.000 zomervakantiebeoordelingen geplaatst op zoover.nl.
Bed & breakfasts populair
Bed & breakfasts worden met een gemiddelde waardering van een 9,1 dit jaar als de beste vakantieaccommodatie bestempeld. Bij hotels loopt de score op naarmate een hotel meer sterren heeft. De 5 sterrenhotels kregen dit jaar een gemiddeld cijfer van een 8,4.
Vakantie steeds meer gewaardeerd
Door de jaren heen ziet Zoover de waardering voor vakanties steeds hoger worden. Vooral het toenemende gebruik van recensies en de steeds meer persoonlijke service zorgen ervoor dat de verwachting beter aansluit op de realiteit. Vakantiegangers worden ook steeds kritischer tijdens het boeken en spenderen gemiddeld meer tijd om de perfecte vakantie te vinden.
Leukste vakantie wordt beleefd met partner
Het reisgezelschap is een belangrijk onderdeel van een geslaagde vakantie. Zoover keek naar het best gewaardeerde reisgezelschap bij de zomervakantievakantie 2012. De hoogste waardering ging naar een vakantie met de partner. Mensen die samen met hun partner op vakantie gingen waardeerden hun vakantie gemiddeld hoger.
Rus meest irritante vakantieganger: “Ze zaten laveloos aan het buffet”
Toeristen uit andere landen zorgen bij 9% van de Nederlandse vakantiegangers voor irritatie. Het meest irriteerden we ons aan Russen, blijkt uit het onderzoek. De Russische vakantieganger wordt omgeschreven als brutaal, asociaal en luidruchtig. Ook genoemd: “Ze scheppen hun borden zo vol dat er niets voor andere gasten overblijft” en “ze zijn veelal dronken”. De meeste Nederlanders hebben zich overigens nergens aan geïrriteerd. Wel worden opdringerige verkopers en kinderen van anderen vaak genoemd als irritant. Door de jaren heen neemt het aantal klachten en negatieve beoordelingen wel af. Dit heeft ermee te maken dat steeds meer Nederlandse reisorganisaties de hotels waar veel Russen komen overslaan in hun aanbod.
Lees het hele artikel hier