Nederlanders houden ervan om tijdens een vakantie andere gasten te ontmoeten. En waar kan dat nu beter dan in een publieke hotellift, waarbij je met onbekende mensen op een kleine oppervlakte staat? Nederlandse reizigers weten als geen ander om het ijs te breken door onze liftgenoten te groeten.
Uit het onderzoek, dat Hotels.com uitvoerde, blijkt dat meer dan de helft van de Nederlandse reizigers andere hotelgasten groeten in deze intieme hotelvoorziening.
Groeten in de hotellift
66% van de Nederlandse reizigers geeft aan altijd te groeten wanneer er anderen in de lift staan. Toch blijkt dat we ondanks ons spontane karakter ook wel eens verlegen kunnen zijn. Zo wachten we soms tot de ander eerst groet (10%) of kijken we of iemand er aardig uitziet (18%). Slechts 3% van de Nederlanders praat niet met vreemden en een andere 3% lapt de etiquette aan de laars, puur omdat ze op vakantie is.
Beleefdheid komt met de jaren
Opmerkelijk hierbij is dat beleefdheid met de jaren lijkt te komen. Zo lopen de begroetingen op naarmate de leeftijd stijgt. Van gasten tussen de 16 en 24 jaar oud groet 48% de andere gasten in de hotellift, vergeleken met 87% van de gasten tussen 55 en 64 jaar oud.
Vriendelijk tegen vreemden
Vergeleken met het wereldwijde gemiddelde scoren Nederlandse reizigers goed. Over de hele wereld geeft slecht 40% van de reizigers aan andere gasten te groeten in de lift. Deze wereldwijde reizigers kijken langer de kat uit de boom door te groeten als de ander er vriendelijk uitziet (28%) of door helemaal niet met vreemden te praten (10%).
Begroetingen van Nederlandse reizigers in de hotellift
66% Altijd
10% Zodra de ander het doet
18% Als de ander er vriendelijk uitziet of glimlacht
3% Praat niet met vreemden
3% Volgt geen etiquette omdat het vakantie is