Of je nu jong of wat ouder bent, als we de wereld rondreizen, mooie plekken aandoen, op bijzondere plaatsen overnachten, onze ervaringen delen we graag via de sociale media kanalen.
Nieuwe vriendschappen
Ook al zijn we op dat moment ergens aan de andere kant van de wereld, onze vriendschappen lijken er alleen maar hechter door te worden. Daarnaast maken we dankzij onze reizen vele nieuwe vrienden over de hele wereld. Dat blijkt uit een onderzoek dat Mercure Hotels heeft gehouden onder 5.000 reizigers uit 13 landen.
Delen met vrienden
Wie vandaag de dag rondloopt in Parijs, Barcelona of Brussel, kan er niet omheen: het toerisme groeit en bloeit, we reizen wat af met z’n allen. En we genieten niet alleen van wat we zien, we delen onze foto’s, filmpjes en verhalen ook steeds meer met de thuisblijvers.
Reizigers uit dertien landen
Mercure Hotels krijgt dagelijks duizenden globetrotters over de vloer en raakte gefascineerd door de manier waarop we in tijden van internet en sociale media onze vriendschapsbanden aanhalen én nieuwe vrienden maken. Het was de aanleiding voor een grootschalig onderzoek van TNS Sofres onder 5.000 reizigers van zestien tot vijfenzestig jaar, afkomstig uit dertien landen: België, Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal, Polen, Brazilië, China, Japan en
Australië.
Reizen maakt nieuwe vrienden
Wat blijkt? 56 procent maakt tijdens het reizen vrienden. Vooral Brazilianen (84 procent) en Chinezen (71 procent) zijn dol op nieuwe ontmoetingen, wat opmerkelijk is gezien de taalbarrière die zij regelmatig ervaren. Japanners (11 procent) zijn op reis het meest gereserveerde volk. 45 procent zoekt op reis bovendien contact met lokale vrienden-van-vrienden. Vooral voor leuke praktische tips- een festival, een museum, een goed restaurant- maar ook als contactadres in noodgevallen of als hulp bij het vinden van een leuk
hotel.
Online wordt offline vriendschap
Door sociale media is onze vriendenkring sterk uitgebreid. 44 procent heeft online vriendschappen gesloten met mensen die ze nooit in het echt hebben gezien. Daarbij zijn vooral Franse, Italiaanse en Australische mannen de koplopers. Maar omgekeerd werkt het ook: 58 procent vroeg aan mensen die ze op reis waren tegengekomen om online contact te blijven houden. Steeds vaker gaan mensen op stap om vrienden van vroeger te ontmoeten. Die oude vrienden waren via internet teruggevonden.
Thuisfront
Thuisblijvers reizen tegenwoordig virtueel mee, want 77 procent van de reizigers houdt zijn vrienden via Facebook of Twitter op de hoogte van de belevenissen op reis. Dat gebeurt allang niet meer met een ansichtkaart maar vooral via e-mail (35 procent), Whatsapp en Messenger (27 procent), en foto’s (28 procent) en posts (27 procent) op Facebook en Twitter. Maar als we eenmaal thuis zijn, kiezen we toch weer eerder voor de telefoon (64 procent), uitgaan (59 procent) of een sms (57 procent) om onze vriendschappen warm te houden.
Lees ook: Geen betere reisgenoot dan je beste vriend(in).