Vakanties uitzoeken is voor sommigen een feest en voor anderen juist een hels karwei. Dit is een van de redenen dat steeds meer mensen terugkeren naar reisbestemmingen uit hun jeugd. De ‘retrovakantie’ is hip!
Jeugdherinnering
Uit een onderzoek van TravelSupermarket blijkt dat bijna de helft van de reizigers (47 procent) op regelmatige basis op een ‘retrovakantie’ gaat. Ruim een kwart (27 procent) keert zelfs om de twee jaar terug naar een plaats waar ze goede jeugdherinneringen aan hebben overgehouden.
Gemak
De hoofdreden om een bekende bestemming te boeken is het gemak. Mensen zijn moe en hebben simpelweg niet meer de energie om een nieuwe bestemming uit te zoeken.
Ook speelt melancholie een grote rol schrijft Dailymail.com. De crisistijd heeft invloed op onze zoektocht naar reisbestemmingen. Het is immers een veilige keuze om naar een bekende plek te gaan, waarvan je weet dat de prijs/kwaliteitverhouding in orde is.
Activiteiten uit je jeugd
Uit het onderzoek komt verder naar voren dat er tien activiteiten zijn uit onze jeugd waar we goede herinneringen aan hebben. Het blijkt uit te maken hoe oud je bent want een 55+-er denkt eerder terug aan de strandactiviteiten zoals een ijsje eten (51 procent), een zandkasteel bouwen (47 procent), schelpen verzamelen (40 procent) en ezeltje rijden (21 procent). Volwassenen van 18 tot en met 34 jaar denken juist terug aan een museumbezoek (13 procent), een kampeervakantie (11 procent) of aan het deelnemen aan een sportieve competitie (7 procent).
Top tien
De tien activiteiten die nu het liefst worden gedaan zijn (op chronolische volgorde): ijsjes eten, een zandkasteel bouwen, schelpen verzamelen, souvenirs kopen, met grijpmachines spelen, een kaartje sturen naar het thuisfront, spelletjes spelen op het strand, lokale bezichtigingen bezoeken, in de golven springen en vissen in de zee.
Bron: Telegraaf