Internet is een interessant fenomeen. Als eigenaar van online magazine Singlessite.nl en reismagazine Single2Travel.nl weet ik na 10 jaar wel een beetje hoe het werkt. En toch werd ik compleet verrast door alle commotie rondom het artikeltje over sekstoerisme voor vrouwen in Gambia.
Tongen
Het normaliter o zo rustige Twitter account van Single2Travel.nl kwam ineens tot leven. De bezoekersaantallen gingen over de top en de tongen kwamen los. Journalisten, columnisten en nog wat mensen met een mening waren beslist niet te spreken over dit stukje. Dat wij als reisbureau dergelijke reizen durfden te promoten! Nu is Single2Travel.nl een online reismagazine en geen reisbureau, maar dat terzijde. Lezen is ook een kunst.
Spotlights
De mailbox stroomde vol, er werden scheldwoorden gepost en ik werd door een niet nader te noemen journaliste diezelfde dag nog gevraagd of ik haar niet in contact kon brengen met “zo’n vrouw”. Single2Travel.nl stond ineens in de spotlights. Niet de spotlights die we graag zien schijnen, maar vooruit, een kniesoor die daar op let. Een storm in een glas water dacht ik nog toen ik voor een korte Pinksterbreak in het vliegtuig stapte. Nee, niet naar Gambia voor de duidelijkheid. Eenmaal thuis bleek die gedachte toch ietwat te voorbarig.
Pakkende koppen
De discussie op Twitter was still alive en tot mijn verbazing was er zelfs een heel stuk aan gewijd door ene Esther van Fenema met als titel: de hypocrisie van de neukneger. Juist ja. De reacties op het verhaal van Esther vond ik persoonlijk interessanter dan het artikel zelf, maar dat is een kwestie van smaak. Na deze publicatie had ik wederom kortstondig de illusie dat het onderwerp sekstoerisme voor vrouwen wel voldoende was uitgemolken. Ik kwam bedrogen uit. Ook op Joop.nl verscheen plots een artikel naar aanleiding van het bericht met de pakkende kop: “Afrikaanse jongens aangeboden als levende dildo’s”.. Gekker moest het niet worden.
Constatering
Dat werd het wel. Want zelfs de redactie van het televisieprogramma Pauw had er lucht van gekregen. Of ik bij Jeroen wilde schuiven om toe te lichten waarom ik promotie maakte voor seksvakanties naar Gambia. Nou om eerlijk te zijn, liever niet. Niet in die context. Want in tegenstelling tot wat er door deze en gene wordt gesuggereerd, was en is het geheel niet de bedoeling om reclame te maken voor sekstoerisme. Het is geen promotie, geen aanbeveling, geen tip, geen advies, geen oordeel, slechts een constatering. Niet meer en niet minder.
Seks verkoopt
Iedereen heeft recht op zijn of haar mening en mag deze ventileren. In de kroeg, op de bank en natuurlijk ook op internet. Op eigen conto uiteraard. Dat het onderwerp controversieel is moge duidelijk zijn. En ondanks het feit dat er door diverse tv-programma’s en tijdschriften de afgelopen jaren geregeld over dit fenomeen is bericht, maakt het schrijven over sekstoerisme voor vrouwen in een land als Gambia op een relatief klein online reismagazine de tongen opnieuw los. En dat in bewoordingen waar ik zelf niet zo een, twee, drie was opgekomen. Dat seks niet alleen verkoopt op de stranden van Gambia, dat hebben de dames en heren columnisten in elk geval uitstekend begrepen.
Monique Holtmaat