Reizen speciaal voor singles worden ieder jaar populairder. Steeds meer alleenstaanden kiezen ervoor om nieuwe vriendschappen en soms relaties op te doen door mee te gaan met een singlevakantie.
Toename singles
Op dit moment zijn er in Nederland meer dan 2,7 miljoen singles. Elk jaar komen er volgens het CBS ongeveer 40.000 vrijgezellen bij. Volgens touroperator singlereizen .nl gaat 70% van alle singles liever niet alleen op reis. Met de groei aan singles groeit ook de vraag naar groepsreizen en singlevakanties. In de afgelopen jaren zien we daarom steeds meer websites die zich richten op het aanbieden van single vakanties zo stelt datingsitekiezen.nl.
Groeiend aanbod
Vrijwel alle grote reisaanbieders hebben singlereizen inmiddels opgenomen in hun aanbod. Zo organiseert Beter Uit sinds 2013 speciale reizen voor singles, lanceerde Corendon begin maart het label MarisLife speciaal voor alleenstaande ouders en organiseert Uniglobe sinds april ook singlereizen. Het bekende TUI Travel biedt singlereizen aan via dochterondernemingen KRAS & Sawadee en ook Effeweg heeft inmiddels een aparte categorie voor singlevakanties.
Explosieve groei in aantal boekingen
Bestaande reisorganisaties zien een explosieve groei in het aantal boekingen. Aanbieder Singlereizen.nl publiceerde begin juli dat de vraag naar single reizen ieder jaar met maar liefst 30% stijgt. De ANWB biedt al geruime tijd speciale single reizen aan onder de naam FOX en claimt een jaarlijkse groei van 15%. Volgens FOX heeft dit vooral te maken met meer bekendheid en meer behoefte aan vakanties voor singles.
Ook aanbieder Crusj, winnaar van de prijs “Beste Reisorganisatie 2015” in de categorie single reizen, geeft aan een ruime stijging te zien in de afgelopen 5 jaar. Volgens hen is de stijging in populariteit simpel te verklaren: “5 jaar terug waren single reizen gericht op dating en het ontmoeten van een nieuwe liefde. Nu zijn single reizen gericht op het ontmoeten van nieuwe mensen en vrienden. De drempel ligt op deze manier een stuk lager”.
Favoriete vakanties
De verschillende reisaanbieders geven aan dat zon- en wintersport vakanties de grote favorieten zijn onder de single reizen. Jonge singles kiezen vooral voor actieve vakanties met activiteiten als mountainbiken, surfen of kajakken en verblijven vaak in een tentje of een goedkoop hotel. Ouderen gaan voor de culturele uitstapjes en bijzondere stedentrips. In tegenstelling tot jongeren vinden zij luxe erg belangrijk en kiezen al snel voor een verblijf in een resort of een verzorgd hotel. De grootste doelgroep van de reisorganisaties ligt tussen de 25 en 55 jaar. Veel georganiseerde reizen zijn gericht op specifieke leeftijdsgroepen en interesses, zodat je makkelijker aansluiting vind.