Recent heeft Hotels.com de nieuwste editie van haar Chinese International Travel Monitor (CITM) gepubliceerd. Het rapport laat zien dat technologie een belangrijke rol speelt in opnieuw een recordjaar wat betreft reizen en uitgaven van Chinese reizigers.
Chinezen boeken via internet
Voor het eerst zegt meer dan de helft van de ondervraagde Chinese reizigers hotelovernachtingen te boeken via het internet of mobiele apps. In 2013 was dit nog 45 procent. Iets minder dan de helft van hen raadpleegt bij het plannen van een reis boekingswebsites en vergelijkingswebsites, een derde checkt social media. 48 procent van de Chinese reizigers deelt tijdens een internationale reis foto’s en ervaringen op social media.
Hotelindustrie past zich aan op nieuwe markt
Voor de derde editie van de CITM werden wereldwijd meer dan 3.000 Chinese internationale reizigers en 3.000 hoteliers ondervraagd door Hotels.com. Het rapport verschaft betekenisvolle inzichten in alle aspecten van het veranderende gedrag van Chinese reizigers. Ook laat het zien hoe de wereldwijde hotelindustrie zich aanpast om op deze nieuwe markt in te spelen.
Grootste impact op business
In 2013 gingen 97 miljoen Chinezen op reis naar het buitenland, 14 miljoen meer dan in 2012. In de afgelopen twaalf maanden zag meer dan de helft van de ondervraagde hoteliers het aantal Chinese gasten toenemen. 36 procent van hen denkt dat de toestroom van Chinese reizigers ook in de komende twee jaar tot de factoren met de grootste impact op hun business zal behoren.
Gebruik social media in China
In 2013 is de internetpenetratie in China gestegen naar 45,8 procent. Volgens China Internet Network Information telde het land aan het eind van het jaar 618 miljoen internetgebruikers, waarvan er 500 miljoen gebruik maken van een mobiel apparaat. Naar verluidt heeft meer dan 90 procent van de Chinese internetgebruikers een account op social media.
Graag Individueel
De nieuwe Chinese reizigers, met name jongeren, tonen een groeiend vertrouwen. Tegenwoordig reist twee derde van de ondervraagde Chinese consumenten het liefst individueel, 5 procent meer dan een jaar geleden. In de afgelopen twee jaar zag 60 procent van de hoteliers het aantal individuele Chinese reizigers toenemen. Deze indicatie laat een duidelijke beweging zien, weg van de voorkeur voor groepsreizen.