Toeristen die Amsterdam bezoeken, maken steeds vaker een uitstapje naar trekpleisters in de regio. In 2008 waagde nog achttien procent zich buiten de stadsgrenzen, vorig jaar was dat 27 procent, zo meldt dagblad Metro.
Amsterdam bezoeken, Holland zien
De toename zou veroorzaakt zijn door de campagne ‘Amsterdam bezoeken, Holland zien’. Die moet toeristen lokken naar bezienswaardigheden in de zogenaamde metropoolregio. Doel is om dit precentage in 2017 met 25 procent extra te hebben verhoogd.
Door de toename van het aantal toeristen in de metropoolregio is ook de economische bijdrage per jaar gegroeid. Bracht toerisme in 2008 nog 822 miljoen euro op, drie jaar later bedroegen de opbrengsten 1,2 miljard euro. Ook het aantal arbeidsplaatsen in de toeristische sector steeg met 1300 arbeidsplaatsen naar ruim 59.000.
Toeristencampagne
De goede cijfers hebben de Stadsregio en andere betrokkenen doen besluiten de internationale campagne voort te zetten. Gemeentes uit de Gooi- en Vechtstreek en Kennemerland haken nu eveneens aan. De nieuwe, voorlopige, einddatum wordt gesteld op medio 2017.
De toeristencampagne bestaat onder andere uit een Metropoolbrochure en speciale fiets- en autoroutes. Ook worden nog steeds nieuwe initiatieven toegevoegd.