Het schijnt de reistrend van 2015 te worden, een vakantie boeken terwijl je niet weet waar je heen gaat. Een onbekende reisbestemming boeken is hot! Volgens trenwatcher Adjiedj Bakas zijn verrassingsvakanties een gat in de markt.
Surprise vakantie
Mensen die bij aanbieder srprs.me een vakantie boeken krijgen pas op het vliegveld te horen waar ze naar toe gaan. Van te voren krijg je nog wel een weersvoorspelling zodat je niet met een zwembroek naar Lapland vertrekt, maar meer weet je niet. Hiermee wil het bedrijf voorkomen dat mensen met verkeerde outfits in hun koffer op de vakantiebestemming aankomen. Naast srps.me zijn er nog meer aanbieders voor een surprise vakantie. Opverrassing.nl en bestemming-onbekend.nl vermoed naar het gelijknamige televisieprogramma zijn dit jaar ook begonnen om dit type vakanties aan te bieden. Eurocult is en voorloper en biedt inmiddels al een jaar of vier trips naar een onbekende bestemming aan.
Verrassing is trend
Het mystery-concept lijkt aan te slaan, al 500 reizigers hebben een verrrasingsreis bij srprs.me geboekt. Concurrent Eurocult heeft het afgelopen jaar 100 reizigers verrast. Srprs.me ziet de toekomst erg rooskleurig in. Ze verwachten volgend jaar met minimaal 500 procent te groeien.
Die doelstelling is niet geheel ongenaakbaar, als we trendwatcher Adiedj Bakas mogen geloven. Volgens hem is de tijd voor de verrassingsreisjes rijp. Hij erkent dat de verrassingsmenu’s in de horeca ook goed lopen. ‘We leven in een gereguleerde samenleving en dit is dé manier om dat te doorbreken. Vroeger leefden we wat rommeliger en dat willen we nu weer terughalen. Even lummelen en stout kunnen doen’. En dat verrassingseffect slaat aan.
Keuzestress
Het fenomeen is uiteraard nuttig voor mensen die moeilijk een keuze kunnen maken, maar ook voor reizigers die wel in zijn voor een nieuwe beleving. Je hoeft volgens de aanbieders namelijk geen avonturier te zijn. Singles, tweeverdieners, vriendengroepen, maar zelfs ook ouderen behoren volgens hen tot de doelgroep.
Iets voor jou zo’n verrassingsvakantie? Wij zijn benieuwd!