Stiekem wisten we natuurlijk al lang dat vakantie goed voor ons is, maar nu is er zelfs wetenschappelijk bewijs voor. Die volgende vakantie kan je dus met een gerust hart boeken, kijk maar!
Goed gezelschap
Zo’n 49 procent van de Amerikanen gaat regelmatig op vakantie. Opmerkelijk is dat, volgens hoofdredactrice van het magazine Live Happy, Deborah Heisz, zij die dat in het gezelschap van familie en/of vrienden doen, behoorlijk gelukkiger blijken terug te komen dan zij die er op hun eentje op uit trokken
Ontstressen
Door te reizen ontdekken we nieuwe delen van onszelf. Reizen doet ons fysiek goed omdat we veel nieuwe plekken ontdekken en veel wandelen (tenzij je een strandvakantie geboekt hebt natuurlijk), maar het brengt ons ook meteen in vakantiestemming. En vakantie betekent: minder stress. Bovendien houdt het ook nog eens onze hersenen alert omdat we steeds nieuwe informatie in ons opnemen, en laten dat nu net allemaal activiteiten zijn die het risico op Alzheimer verminderen.
Herinneringen ophalen
Wist je dat het bekijken van foto’s of het vertellen over de vakantie bijna hetzelfde effect heeft op ons lichaam als de vakantie zelf? Professor Jeroen Nawijn publiceerde een onderzoek dat bevestigt dat de positieve effecten van een vakantie slechts van korte duur zijn, maar dat we die opnieuw kunnen oproepen door herinneringen op te halen.
Kamperen in hoge sferen
Kinderen die minstens één keer per jaar buiten gaan kamperen, doen het beter op school en zijn over het algemeen gelukkiger en gezonder, volgens hun ouders. Mark Koep, oprichter van campgroundviews.com verklaart het als volgt: “kamperen is één van de laatste vluchtwegen naar totale vrijheid, voor de moderne mens.” Lekker die 1oudervakantie boeken!
Meer creativiteit
Het perfecte excuus om weer eens wat verder weg te gaan: een tripje naar de overkant van de oceaan zou je creatiever maken. Al moet je het ook niet te bont maken, want een recente studie bij ontwerpers onthulde dat zij die in te veel verschillende landen gewerkt hadden dan weer oppervlakkiger waren en niet alle creatieve voordelen van hun reizen konden benutten.