luxe kamperen

We gaan kamperen!

De kampeerder blijft verre bestemmingen zoeken, maar besteedt wel minder op de camping. Ook loopt het aantal overnachtingen terug. Daarnaast proberen campinghouders de natuur zo dicht mogelijk bij hun klanten te brengen.

Dit zijn enkele trends die zijn te bespeuren in kampeerland, aan de vooravond van een nieuw seizoen. Volgens directeur Ramon van Reine van kampeerspecialist ACSI wil de vakantieganger nog steeds dicht bij de natuur zijn en dat kan op een camping. Maar dan bij voorkeur niet al te ’basic’, niet al te spartaans.

Luxe

Je kunt natuurlijk met een tweepersoonstentje de camping betreden, maar de kans is dan groot dat u bij het opzetten van uw beschutte plek voor een of meerdere dagen meewarig wordt bekeken door kampeerders die gekozen hebben voor een luxe aanpak. Zij willen alle faciliteiten die ze thuis hebben. Het is het gemak dat je in een hotel vindt en dat nu ook op de camping beschikbaar is. Al een paar jaar trouwens.

Modern kamperen

Van Reine: „Glamping kun je geen trend meer noemen. Het is niet meer weg te denken in het moderne kamperen, zowel bij ons als in het buitenland.”De overdaad waarvoor de moderne kampeerder gaat, omvat een vakantieverblijf van ruime afmetingen. Hij die wat meer te besteden heeft, kan rekenen op een toilet, badkamer, douche, vaatwasser, een goed bed met een lattenbodem, koelkast, koffiezetapparaat en grote eettafel voor zes personen. Zoiets kun je uiteraard geen tentje meer noemen. We praten, in dat duurdere segment, over een lodgetent.

Comfort

Hetzelfde comfort is ook te vinden in stacaravans, of mobile home in de moderne benaming. Van Reine: „Als we spreken over de manier waarop de Nederlander zijn vakantie doorbrengt, dan zou hij – vanwege de crisis – dicht bij huis blijven. Dat scheelt uiteraard brandstof voor de auto of vliegkosten. Wij horen dat soort geluiden niet. Er is geen afname van de reizen naar verre bestemmingen. Mensen zijn echter wel wat voorzichtiger met bestedingen op de camping. Ze koken vaker zelf. Ook loopt het aantal overnachtingen terug.”

Hoogseizoen

Dat lag eerst op 14 dagen per vakantie, dat is nu 12 geworden in het hoogseizoen. Zij die, omdat ze geen kinderen hebben of omdat hun kinderen het huis uit zijn, in het naseizoen eropuit kunnen trekken, pakken in deze goedkopere periode meteen maar vier tot zes weken. Italië en Kroatië zijn favoriete bestemmingen van kampeerders, terwijl Duitsland en Frankrijk het ook nog steeds goed doen.

De naar schatting ruim een miljoen kampeerders die ons land telt weten wel waarom ze een camping verkiezen boven een appartement of hotel. De kosten kunnen een rol spelen, even los van glamping, maar met name het dicht bij de natuur zijn, het aanbod voor kinderen, de vrijheid en het ongedwongen met andere mensen om kunnen gaan, is aanlokkelijk voor hen die aan deze manier van de vakantie doorbrengen de voorkeur geven.

Dichtbij natuur

Over natuur gesproken: Leo Diepemaat, voorzitter van de Vereniging voor de Kampeer- en Caravanindustrie (KCI) concludeert uit reacties van kampeerders dat nogal wat ouders het belangrijk vinden dat hun kinderen veel dichter bij de natuur komen te staan. Die kennen ze maar al te vaak alleen via tv, pc, smartphone en tablet.

Diepemaat: „Zo’n vakantie in de buitenlucht heeft dan duidelijk een opvoedend karakter. Het buitenleven blijkt in veel gevallen een hele openbaring voor ze. Ouders, op hun beurt, zijn blij dat hun kinderen weer eens naar planten, bomen en dieren hebben gekeken. Al is het maar voor een korte periode.”

Campinghouders

Hij merkt tegelijkertijd dat campinghouders daar zo veel mogelijk aan tegemoet willen komen door natuurlijke elementen in te bedden op hun kampeerterrein. De Papillon in Denekamp is daar een voorbeeld van. Voorts ziet hij dat campings zich in toenemende mate op een bepaald publiek richten. Zo zijn er sprookjescampings, voor ouders met kleine kinderen. Dit soort mogelijkheden is er bijvoorbeeld in Hardenberg en Rheeze.

Diepemaat: „Daar kunnen in feite meerdere generaties een leuke tijd doorbrengen. Niet alleen de ouders met hun kinderen, maar grootouders vinden het daar ook leuk om er met hun kleinkinderen heen te gaan.”

Betaalbaar

De kampeerder heeft een keer een investering gedaan door een tent, vouwwagen of caravan te kopen en merkt nu, in deze tijden van crisis, dat hij redelijk betaalbaar op vakantie kan gaan. Zijn onderkomen heeft hij immers al bij zich.

Volgens Diepemaat zijn er in ons land 500.000 caravans en 880.000 campers, beide categorieën zagen hun aantallen groeien. „De tweedehandsmarkt van deze voertuigen floreert. Mensen gaan dan alsnog op een redelijk goedkope manier naar hun vakantiebestemming.” Met name caravans gaan lang mee. „Een gebruikt exemplaar van 30, 40 jaar oud is geen zeldzaamheid.”

Bron: Telegraaf

Monique

Eigenaar van Singlessite en Single2Travel | Ondernemer in hart en nieren | Kookt graag Italiaans voor familie en vrienden | Reist het liefst zo vaak mogelijk

Delen

Share on facebook
Share on twitter

Gratis Nieuwsbrief Aanvragen

Vraag de gratis nieuwsbrief aan en ontvang tips en nieuwtjes over reizen, relaties, daten, reizen en uitgaan plus onze doe mee & win acties!

Gerelateerde berichten

Nederland | Airborne fietsvakantie
By Monique ·
11 maart 2022

Overnachten in een mooi hotel

8 daagse vliegvakantie naar Marina Corinthia Beach Resort in st. julians, malta
By Monique ·
13 april 2022

Geniet van de rust tijdens je bezoekje op Malta

Gratis Nieuwsbrief Aanvragen

Vraag de gratis nieuwsbrief aan en ontvang tips en nieuwtjes over reizen, relaties, daten, reizen en uitgaan plus onze doe mee & win acties!